Instalacja certyfikatu SSL to jeden z podstawowych kroków, wpływającym na efektywność pozycjonowania. Zmiana HTTP na HTTPS pozwala zabezpieczyć strumień danych przesyłanych przez naszą stronę, ale także pozytywnie wpływa na odbiór witryny przez użytkowników i sprawia, że pojawiać się może wyżej w wynikach wyszukiwania. Sprawdź, dlaczego certyfikaty SSL są ważne i dlaczego warto zadbać o szyfrowanie informacji.

Czym są certyfikaty SSL?

Certyfikat SSL to certyfikat cyfrowy, który pomaga uwierzytelnić tożsamość strony internetowej. Szyfruje on informacje przesyłane do serwera za pomocą technologii SSL. SSL to skrót od Secure Sockets Layer. Protokół ten został opracowany do przesyłania prywatnych dokumentów przez Internet. Certyfikaty SSL bazują na systemie kryptograficznym, który do szyfrowania danych używa dwóch kluczy – publicznego, znanego wszystkim oraz klucza prywatnego lub tajnego, znanego tylko odbiorcy. Certyfikaty SSL posiadają dwa rozmiary klucza – 1024-bitowy i 2048-bitowy. Klucz 2048-bitowy jest mocniejszy i zarazem bardziej bezpieczny. Jest on również droższy niż klucz 1024-bitowy.

Certyfikaty SSL – zalety i zastosowanie

Instalacja certyfikatu SSL na swoim serwerze powoduje aktywację „kłódki”, która sprawia, że możliwe jest bezpieczne połączenie serwera z przeglądarką internetową. Certyfikaty SSL służą zwykle do zabezpieczania transakcji. Obecnie certyfikaty SSL sprawdzają się do zabezpieczenia transakcji w internecie za pomocą kart kredytowych, transferu danych, prób logowania oraz do zabezpieczania przeglądania stron social media. Do najważniejszych zalet posiadania certyfikatu SSL na swojej stronie internetowej zaliczamy:

  • ochronę informacji o swoich klientach – certyfikat SSL sprawia, że wszystkie poufne informacje, takie jak np. numery kart kredytowych, nazwiska i adresy są odpowiednio szyfrowane przez wysłanie ich z przeglądarki klienta na Twój serwer;
  • certyfikaty SSL pozytywnie wpływają na SEO – jakiś czas temu Google ogłosiło, że w rankingach wyszukiwania pierwszeństwo mają strony, które posiadają certyfikat SSL. Oznacza to, że chcąc wyżej pojawiać się w wyszukiwarce, warto ten certyfikat wdrożyć;
  • skuteczne budowanie zaufania – działając w branży e-commerce ważne jest, by strona była zabezpieczona certyfikatem SSL. Klienci dzięki temu chętniej skorzystają z Twoich usług, wiedząc, że informacje są odpowiednio szyfrowane;
  • szybsze przetwarzanie płatności – prowadząc sklep internetowy, dzięki certyfikatowi SSL, można przyjmować płatności od klientów. Niektóre firmy np. PayPal wręcz wymagają, by strona posiadał wdrożony SSL, by móc przetwarzać płatności.

Czy protokół HTTPS wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania?

Certyfikaty SSL są ważnym elementem zachowania bezpieczeństwa danej witryny. Służą do szyfrowania komunikacji między witryną a odwiedzającymi ją osobami. Certyfikaty SSL potwierdzają tożsamość witryny, co ma ogromny wpływ na budowanie zaufania wśród odwiedzających.

Protokół HTTPS ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale także pozycjonowanie. Google wykorzystuje HTTPS jako ważny czynnik rankingowy i sprawia, że witryny z wdrożonym certyfikatem pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania niż te nieposiadające SSL. Certyfikat jest również wymagany, gdy chcesz rozpocząć np. działania reklamowe za pomocą Google Ads lub innych narzędzi promocyjnych i reklamowych oferowanych przez Google.

Jak przenieść się z HTTP na HTTPS?

Jak zainstalować certyfikat SSL, by uniknąć np. początkowego spadku w wynikach wyszukiwania? Warto skorzystać z poniższych rad, które pozwalają w pewien sposób wyeliminować niektóre niedogodności. Najważniejsze kwestie to:

  • korzystaj z certyfikatów dobrej jakości – obecnie zaleca się te 2048-bitowe, które są droższe niż te 1024-bitowe. Nie warto jednak na tym oszczędzać;
  • zadbaj o przekierowania – zrób odpowiednie przekierowania 301, które polegają na zmianie adresu URL docelowych stron;
  • zaindeksuj – pamiętaj o prawidłowym zaindeksowaniu nowych adresów z HTTPS;
  • sitemap – sprawdź i na nowo zaktualizuj sitemap swojej witryny;
  • linki – sprawdź poprawność linków wewnętrznych i kanonicznych;
  • skorzystaj z narzędzi – przetestuj i sprawdź, czy wszystko poszło zgodnie z planem. Wykorzystaj do tego dostępne narzędzia np. PageSpeed Insights;
  • sprawdzaj błędy 404 – włącz GSC i przejrzyj wszystkie powiadomienia.

Jeśli nie wiesz, jak wdrożyć procedurę SSL, to skontaktuj się z naszymi ekspertami i uzyskaj niezbędną pomoc podczas wdrażania wszystkich rozwiązań dla Twojej witryny internetowej.